بیشتر اوقات ویژگیهایی نظیر سریع، انحصاری و قدرتمند باعث فروش خودروها می شود. اما بعضی خودروها، مخصوصا خودروهای خیلی جذاب، با اعداد و ارقام توصیف می شوند.
اعداد و ارقامی باور نکردنی که وقتی به دنبال هم انباشته می شوند باعث سر گیجه شما می شوند: اعداد و ارقام مربوط به قدرت، گشتاور، شتاب، قیمت و رکورد دور پیست.
انسانها مدام در حال مقایسه اشیا هستند. شما حتی نمی توانید به دو سیب نگاه کنید بدون اینکه در فکر این باشید که کدام یک از آنها خوشمزه تر است.
این یک ویژگی ژنتیکی است که ما همیشه از آن در مورد غذاها، انسانها و اشیا استفاده می کنیم تا اینکه پیشرفت کنیم. اما این ویژگی همچنین باعث شده که ما آسیب پذیر نیز باشیم.
وقتی صحبت از خودروها می شود، ما دوست داریم به این باور برسیم که یکی از آنها از تمام خودروهای دیگر بهتر است به خصوص وقتی برخی اعداد و ارقام باور نکردنی به ما تحمیل می شوند.
نیسان رسما از مدل GT-R Nismo با 600 اسب قدرت پرده برداری کرده است که از نظر خود آنها سریعترین زمان دور پیست نوربرگ رینگ تاکنون متعلق به این خودرو است که این تایم 7 دقیقه و 8.679 ثانیه است. این تایم جزء آخرین رکورد ها در لیست بلند بالای نیسان است که همه آنها باعث بحث و جدل شدند.
مردم می گویند نیسان GT-R Nismo وزن زیادی دارد و قدرت کافی برای ثبت چنین رکوردی را ندارد و باید اعتراف کنیم که یک نیسان با قیمت زیر 200 هزار دلار نباید به اندازه آخرین هایپر کارها سریع باشد که هر کدام از آنها یک میلیون دلار قیمت دارند.
اگر فراتر از اعداد و ارقام بنگریم، GT-R چیزی جز یک ابزار بزرگ بازاریابی برای نیسان نیست، یک کارخانه خودرو سازی کسل کننده که رنج وسیعی از خودروهای ارزان قیمت تولید می کند. به خودروهایی نظیر ورسا، سانی و مایکرا توجه کنید تا حس ناخوشایندی تمام وجود شما را فرا گیرد یا حتی خودروی اسپرت دیگر نیسان یعنی 370Z نیز چنگی به دل نمی زند.
اگر قرار بود فراتر از این به موضوع بنگریم به نظر می رسد مشکل اصلی نیسان نیست بلکه گرایش جاهلانی است که کورکورانه در این باور هستند که هر خودرویی تایم سریعی در نوربرگ رینگ ثبت کند یک خودروی خیابانی شگفت انگیز است!
واقعیت زندگی با GT-R و مالک آن بودن این است که این خودرو چندان هم جذاب نیست و به طور ناخوشایندی پر سر و صدا است. گویی این خودرو بیشتر از آنکه برای لذت رانندگی ساخته شده باشد برای ثبت تایم در نوربرگ رینگ ساخته شده است.
اسرار آمیز ترین رکورد ها در پیست نوربرگ رینگ مربوط به GT-R R35 هستند، رکوردهایی که تا به حال فقط توسط خودروهای نیسان و فقط به رانندگی راننده های نیسان ثبت شده اند!
رکورد آخر نیسان یعنی رکورد GT-R نیسمو فراتر از اسرار آمیز بود زیرا تقریبا از رکورد تمام سوپر اسپرت ها و حتی هایپر کارها بهتر بود. رکوردی که نیسان به عنوان یک ابزار بزرگ بازاریابی از آن استفاده خواهد کرد.
ولی آیا این رکورد واقعی بود؟! در ادامه به این موضوع می پردازیم.
نیسان به تقلب در زمینه ثبت رکورد اعتراف کرد
واقعیت ماجرا این است که خودرویی که تایم مورد نظر را ثبت کرد در واقع یک GT-R Nismo استاندارد که تحویل مشتریان می شود نبود بلکه طوری تقویت شده بود که مخصوص ثبت رکورد در پیست باشد!
طبق سایت Piston Heads که با مهندسین نیسمو که این مدل را آماده کردند مصاحبه کرده است، خودرویی که رکورد فوق را ثبت کرد اسپویلرهای بزرگتری برای ایجاد نیروی دانفورس بیشتر داشت، کمک فنر ها و لنت های ترمز آن متفاوت بود، مجهز به صندلی های مسابقه ای Bucket از نوعی بود که باعث شده بود 50 کیلو در وزن خودرو صرفه جویی شود و در پایان برنامه ریزی ECU آن با مدل استاندارد فرق داشت.
تمام این تغییرات وقتی دست به دست هم می دهند می توانند تا چندین ثانیه تایم دور پیست را بهبود دهند.
ولی آنچه که از همه مهمتر است اعتراف مهندسان نیسمو است! آنها اعتراف می کنند خودرویی که با آن رکورد ثبت کردند مخصوص پیست نوربرگ رینگ ستاپ شده بود!
شاید علت اینکه نیسان این خودرو را برای تایم گیری دست نشریات معتبر نمی دهد نیز همین باشد! یعنی ترس از آنکه دست آنها رو شود و تایم واقعی یک GT-R نیسمو استاندارد مشخص شود و به همین خاطر فقط اجازه تست شتاب را به نشریات داده است.
البته ظاهرا ادعاهای دروغین نیسان در مورد این خودرو فقط به تایم نوربرگ رینگ ختم نمی شود بلکه شتاب 0 تا 100 کیلومتر اعلامی GT-R نیسمو نیز دروغ خنده داری بیش نیست!
زیرا نیسان ادعای تایم 2.0 ثانیه ای برای صفر تا صد را دارد در حالیکه در هیچ تست رسمی و بی طرفی توسط هیچ کدام از نشریات رقم صفر تا 100 کیلومتر خالص بهتر از 3.2 ثانیه برای این خودرو ثبت نشده است که 1.2 ثانیه کندتر از تایمی هست که نیسان ادعای آن را دارد!