با گسترش روزافزون خودروهای خودران، بعضی از دولت ها به منظور تکنولوژیک کردن شهرهای خود از این فناوری جدید حمایت می کنند. حتی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز در ماه سپتامبر اعلام کرد برای بهبود شرایط حمل و نقل در جاده های آمریکا از این طرح حمایت می کند و قانونی برای حمایت بیشتر از این تکنولوژی نوظهور وضع خواهد شد.
این طرح شامل ارزیابی 15 نقطه ایمنی در خودروها می شود و دولت آمریکا در حال وضع قانونی برای تسهیل رفت و آمد این خودروها در شهرهای بزرگ است تا بتوان از این تکنولوژی جدید به صورت کاملا ایمن استفاده کرد.
سازمان حمل و نقل جاده ای ایالات متحده از خودروهای خودران به عنوان انقلابی در ایمنی جاده ای یاد می کند. آمار تصادفات جاده ای در سال 2015 در آمریکا که باعث مرگ 40 هزار نفر شده، دلیل خوبی برای این است که کامپیوتر و آلگوریتم های برنامه نویسی جایگزین انسان ها در پشت فرمان خودروها شوند.
طبق گفته های مدیر سازمان حمل و نقل جاده ای آمریکا، این خودروها مزایای دیگری نیز دارند، در این خودروها حتما لازم نیست که راننده ای در خودرو حضور داشته باشد، بنابراین کودکان و کسانی که راننده نیستند نیز می توانند از خودرو استفاده کنند.
البته در خودروهای خودران که اکنون در حال تست هستند، توصیه می شود که حتما راننده پشت فرمان باشد تا در شرایط بحرانی کنترل خودرو را به دست بگیرد. یکی از مزایای این گونه خودروها ترافیک کمتر جاده ها و خیابان ها خواهد بود که کیفیت زندگی در کلانشهرهای آینده را بهبود می بخشد.
کمپانی ها و موسساتی که در حال تست و آزمایش این خودروها هستند، به شدت نیازمند محیطی هستند تا بتوانند خودروهای خود را مورد تست قرار دهند.
گوگل برای تست خودروی خودران خود از شهر سان فرانسیسکو کمک می گیرد. برخی دیگر از شهرها که خودروهای خودران گوگل را می توان مشاهده کرد عبارت است از فوئنیکس Phoenix، آستین Austin، کیرکلند Kirkland و شهر واش Wash.
در این شهرها گوگل اجازه بررسی و آزمایشخودروهای خود را دارد، البته این آزمایشات با هماهنگی های لازم صورت می پذیرد. شهرهای واش Wash و پیتزبورگ Pittsburgh بعنوان خانه ای هستند برای تست خودروی خودران دانشگاه Carnegie Mellon.
این دانشگاه در حال تحقیق و بررسی بر روی خودرو خودران خود است که قرار است به عنوان وسایل نقلیه مخصوص خدمات شهری خدمت کنند. ایالت بوستون نیز با همکاری مجمع جهانی اقتصاد در حال توسعه تکنولوژی استفاده از خودروهای خودران شهری می باشد تا بتوانند حمل و نقل اقتصادی و ایمن را در سطح جهانی گسترش دهند.
همکاری دولت ها برای توسعه خودروهای خودران محدود به آمریکا نمی شود، بلکه سنگاپور نیز در حال تحقیق و توسعه طرحی است که با نام car-light شناخته می شود، این طرح در حال تحقق رویای خودروهای خودران تاکسی است که می تواند ترافیک سنگین شهرهای سنگاپور را دگرگون کند.
کمپانی چینی Baidu نیز در حال تحقق همین طرح است. کمپانی چینی بایدو در حال تحقیق و تست اتوبوس های شهری و تاکسی های خودران است که بتواند عارضه ترافیک و آلودگی در شهر بیجینگ را حل کند. ژاپن و انگلستان نیز در حال توسعه خودروهای خودران شهری هستند.
در واقع خودروهای خودران استراتژی جدیدی در دست دولت ها داده است تا شاید بتوانند با استفاده از این تکنولوژی مشکلات ناشی از آلودگی هوا و ترافیک را حل کنند و امنیت جاده ها را افزایش دهند.
البته در چند ماه اخیر با شنیدن خبرهایی در مورد اشتباهات خودروهای خودران تسلا و گوگل، شهروندان کلان شهرها آنچنان روی خوشی به این خودروها نشان نداند، بنابراین هیچ گونه جای اشتباهی برای خودروهای خودران وجود ندارد.
در واقع این ماشین ها راه نسبتا درازی دارند تااعتماد خریداران و سرنشینان را جلب کنند، اما این اطمینان دیر یا زود حاصل می شود و فصل جدیدی در تاریخ صنعت حمل و نقل پدید می آید.