اگر قرار باشد نام موسس کمپانی فراری بر روی خودرویی گذاشته شود، آن خودرو یقینا چیزی فراتر از سایر مدلهای فراری خواهد بود؛ شاید چیزی در حد و اندازههای نام انزو . . .
انزو فراری برای نخستینبار در سال 2002 میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد و در حقیقت فراری آغاز هزاره سوم میلادی را با آن جشن گرفت. انزو از یک پیشرانه V12 با زاویه مرکزی 65درجه بهره میبرد که با کد F140 شناخته میشود. این پیشرانه به حجم دقیق 5,988cc از نوع تنفس طبیعی است و هر سیلندر آن 92mm قطر و 75.2mm کورس پیستون دارد. انژکتورهای آن نیز ساخت Bosch بوده و از نوع Metronic ME7 است.
قدرت خروجی این پیشرانه معادل 660 اسببخار در دور 7,800 است. پس یعنی 110.2 اسببخار به ازای هر لیتر بنزین و 481.75 اسببخار به ازای هر تن از وزن خودرو قدرت تولید میکند. گشتاور ماکزیمم آن در حدود 657 نیوتنمتر است که در دور موتور 5,500 حاصل میشود. محدوده ردلاین موتور نیز از 8,200rpm آغاز میشود.
انزو دارای یک گیربکس نیمه اتومات شش سرعته است که در 150 میلیثانیه دندهها را تعویض میکند. همچنین یک LED کوچک روی صفحه کیلومتر آن وجود دارد که زمان تعویض دندهها را به راننده اطلاع میدهد.
بصورت استاندارد انزو دارای رینگهای 19 اینچی با دیسکهای 15 اینچی در جلو و عقب است. این دیسکهای ترمز از جنس کربن/سرامیکی و ساخت برمبو بوده که در جلو با کالیبرهای 6 پیستونه و در عقب با کالیبرهای 4 پیستونه همراه شدهاند. تایرها نیز ساخت بریجستون و از نوعPotenza Scuderia RE050A هستند که در جلو سایز آنها 245 میلیمتر و در عقب 345 میلیمتر است.
طول، عرض و ارتفاع انزو به ترتیب معادل 4702 میلیمتر، 2035 میلیمتر و 1174 میلیمتر و فاصله محوری آن نیز 2650 میلیمتر است. استفاده از فیبرکربن به عنوان شاسی و بدنه و بکارگیری فریمهای آلومینیومی در عقب، وزن خالص آنرا به 1370 کیلوگرم رسانده؛ این وزن به نسبت 43.9% روی محور جلو و 56.1% روی محور عقب توزیع شده است.
انزو در کمتر از 3.2 ثانیه از حال سکون به سرعت 100 و در 6.6 ثانیه به سرعت 160 کیلومتر برساعت میرسد. یکچهارم مایل را نیز در 11 ثانیه و با سرعت 219 کیلومتر برساعت طی میکند. حداکثر سرعت آن نیز بصورت رسمی 355 کیلومتر برساعت ثبت شده است. حجم باک این خودرو در حدود 110 لیتر بوده که کاملا متناسب مصرف 20 لیتری آن در سیکل شهری و 13 لیتری آن در سیکل جادهای است.
انزو در استودیوی طراحی پنینفارینا طراحی شده و سرپرست ارشد گروه طراحی آن نیز برعهدهKen Okuyama مدیر ژاپنی سابق این استودیو بوده است. ماجرای فروش این خودرو نیز به نوبهی خود جالب توجه است. انزو قبل از آنکه در اتوشوی پاریس برای اولینبار رونمایی شود، دعوتنامه پیشفروش آن توسط کمپانی فراری به طیف وسیعی از مشتریان سابق این شرکت علیالخصوص مالکان فراری F40 و F50 فرستاده شد.
عکسالعمل مشتریان فراری بسیار دیدنی بود چرا که آنها همه 349 دستگاهی که کمپانی برای فروش درنظر گرفته بود را پیشخرید کردند. قیمت دقیق هر دستگاه نیز در آن سال 659,330 دلار اعلام شده بود. اما درخواست خریداران هنوز هم به شرکت میرسید؛ ثروتمندان زیادی فرصت خرید این سوپراسپرت ایتالیایی را از دست داده بودند تا آنکه اندکی بعد اعلام شد کمپانی بزودی 50 دستگاه دیگر را نیز به فروش خواهد گذاشت البته اینبار بصورت مزایدهای انزو فروخته شد.
این خودرو همچنین برای ایفای نقش در قسمت کوچکی از فیلم سینماییفرشتگان چارلی2 (Full Throttle) راهی کالیفرنیا شد و دمی مور (Demi Moore) پشت فرمان آن قرارگرفت. به هرحال همه این اتفاقات درحالی رخ داده بود که هنوز انزو فراری در اتوشوی پاریس رونمایی نشده بود!
آغاز تولید انزو فراری سال 2003 میلادی بود و در سال بعد نیز همه چهارصد دستگاه آن از خط تولید شرکت بیرون آمدند. از این میان 399 دستگاه متعلق به مشتریان بود و یک دستگاه دیگر نیز راهی موزه فراری شد. آخرین انزو در ژوئن 2005 و برای امور خیریه به حراجی Sotheby’sفرستاده شد که در نهایت با قیمت 1,100,000 دلار به فروش رسید. از 399 دستگاه تولیدی، 70 دستگاه راهی بازار ایالاتمتحده شد که در آنجا با قیمت پایهای 659,430 دلار به فروش میرسیدند.