یکی از راهکارهای موجود برای غلبه بر مشکلات ناشی از سوخت های فسیلی، کنار گذاشتن موتورهای درون سوز و استفاده از پیشرانه های برقی است.
اگر چه در ابتدا خودروسازان بزرگ درباره موفق بودن اتومبیل های برقی با شک و تردید مواجه بودند، اما استقبال بسیار بالای مشتریان از محصولات تسلا اثبات کرد که اتومبیل های برقی می توانند به موفقیت دست پیدا کنند.
با روند کنونی که تقریبا همه خودروسازان بزرگ در پیش گرفته اند، شکی در این وجود ندارد که آینده نزدیک متعلق به خودروهای برقی است. در این بین اما عواملی بازدارنده در مقابل همه گیر شدن خودروهای برقی وجود دارند که باید از سر راه برداشته شوند.
یکی از این عوامل، قیمت و ظرفیت محدود باتری های لیتیوم-یون فعلی است؛ اما با توجه به پیشرفت های حاصل شده در این زمینه می توان امیدوار بود که در چند سال آینده این مشکل تا حد زیادی برطرف شود.
عامل دیگر، نگرش مردم نسبت به اتومبیل های الکتریکی است که البته تسلا گام های بسیار بزرگی در این زمینه برداشته است. این کمپانی به همه نشان داد که یک خودروی برقی می تواند کاربردی، سریع و هیجان انگیز باشد.
نبود زیرساخت های لازم دیگر مانعی بزرگ و موضوع این مطلب است. تصور کنید سوخت خودروی شما در حال اتمام است و هیچ پمپ بنزینی در فاصله چند صد کیلومتری شما وجود ندارد. این وضعیتی است که می تواند برای مالکین خودروهای برقی یک مشکل جدی باشد.
در واقع یک خودروی برقی با نبود ایستگاه های شارژ به یک دردسر تمام عیار تبدیل خواهد شد. برای رفع این مشکل، کمپانی تسلا با تکیه بر سرمایه های عظیم ایلان ماسک، وارد عمل شده و ایستگاه های شارژ اختصاصی خود را توسعه داده است.
اگر چه با این راهکار خودروهای ساخت تسلا مشکلی از بابت شارژ نخواهند داشت، اما در صورت همه گیر شدن اتومبیل های الکتریکی وضعیت برای محصولات سایر برندها چطور خواهد شد؟
برای حل مشکل ایستگاه شارژ، اتحادیه اروپا اخیرا قانونی تصویب کرده که بر اساس آن تمامی خانه ها و آپارتمان هایی که از سال 2019 به بعد ساخته شوند باید به درگاه هایی برای شارژ خودروهای برقی مجهز شوند؛ جالب اینکه این قانون ظاهرا شامل نوسازی خانه ها نیز می شود.
بنابراین فعالان حاضر در زمینه توسعه املاک باید از الان به فکرطراحی پارکینگ هایی با قابلیت شارژ خودروها در آینده باشندتا مشتریان آنها متحمل هزینه های بیشتر نشوند.
خانه هایی که امکان شارژ آسان و بی دردسر خودروهای برقی را داشته باشند، می توانند به عنوان یک مشوق برای خرید این دسته از وسایل نقلیه عمل کنند. شاید همه گیر شدن اتومبیل های الکتریکی نیاز به زمان داشته باشد، اما اتفاقی است که بی گمان حتما رخ خواهد داد.
بنابراین نه تنها خودروسازان جهانی به سمت خودروهای سبز و برقی تغییر جهت داده اند بلکه حتی شهرهای آینده نیز زمینه الکتریکی شدن صنعت خودرو را بیش از پیش فراهم می آورند اما در چنین شرایطی به نظر نمی رسد که خودروسازان ایرانی کوچکترین برنامه ای برایتولید خودروهای سبز داشته باشند.
طبیعتا شهرداری نیز بدون وجود خودروهای برقی خود را موظف به ایجاد ایستگاه های شارژ مناسب نمی بیند و هریک از این دو نیز مقصر عدم تغییر وضعیت موجود را به گردن دیگری می اندازند.