سریع ترین پورشه دهه 80 میلادی در جستجوی چهارمین مالک خود است. این پورشه 959 که در کل 292 دستگاه از آن ساخته شده است ، یکی از 29 دستگاهی است که با مشخصات کاملا اسپرت معرفی و سریع ترین نسخه 959 شناخته می شود.
8 فوریه تاریخی است که این پورشه ارزشمند دهه 80 به حراج RM Sotheby می رود تا پس از سه مالک قبلی ، صاحبی جدید پیدا کند و البته این صاحب خوش شانس باید مبلغی مابین 1.5 تا 2 میلیون دلار را برای به خانه بردن پورشه پیشنهاد دهد.
قیمتی که از آن یاد شد به دلیل وضعیت فوق سالم آن بوده و حتی رنگ بدنه هنوز فابریک و بدون هیچ آسیبی حفظ شده است. اگر قصد خرید آن را دارید پس باید به مشخصات فنی آن پیش از خرید توجه کنید.
موتوری که در 959 اسپرت استفاده شده تنها 2.85 لیتر حجم دارد و در کنار شش سیلندر تخت و دو توربوشارژ می تواند 515 اسب بخار تولید کند که البته حس مردانه آن با یک جعبه دنده شش سرعته دستی کامل می شود و در سال تولید توانست باعث شکسته شدن رکورد جهانی صفر تا صد با عددی معادل 3.2 ثانیه شد.
هیچ خودروی جاده ای تا آن سال چنین شتابی را تجربه نکرده بود و در نهایت در اتوبان A6 بدون محدودیت هاکنهایم در آلمان می شد حداکثر سرعتی برابر با 317 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد.
هرچند یک سال بعد شرکت اتوموتور اسپرت 959 اسپرت را به پیست ناردو در ایتالیا برد و 339 کیلومتر بر ساعت را ثبت کردند. البته بخشی از موفقیت مدل اسپرت کاهش وزن 100 کیلوگرمی آن نسبت به مدل کامفورت و عادی بود.
آلمان ها از آن زمان تاکنون استاد رژیم های لاغری برای خودرو های جدیدشان بودند و هنوز هم این عنوان را در کارنامه کاری نگه داشته اند و در 911 GT3 RS این کاهش وزن استادانه تکرار شده است.
به هرحال هنوز و پس از گذشت 30 سال احتمالا هنوز بتوانید با نسخه های بسیار سالم آن کار های خارق العاده ای انجام دهید و بسیاری از اسپرت های جدید را تحت فشار بگذارید.
959 بدون شک یکی از مهمترین پورشه های تولید شده در تاریخ است و قیمت های نجومی که برای آن در حراجی ها پیشنهاد می شود ، کاملا گواهی بر این گفته ها است و احتمال دارد حتی در سال های بعد این نرخ ها روز به روز افزایش داشته باشند.