پیش فروش خودروی جدید ایران خودرو بسیار زودتر از آن چیزی که وعده داده شده بود متوقف شد و تیراژ تولیدی این خودرو هم از 50 هزار دستگاه اعلامی به 25 هزار دستگاه کاهش یافت. این روش ایران خودرو برای ایجاد جو روانی مثبت برای این خودرو در بازار خیلی راحت جواب داد و باعث شد استقبال از خودرویی که هنوز نسخه نهایی آن دیده نشده و معلوم نیست با چه سطحی از امکانات و کیفیت عرضه می شود، و حتی قیمت قطعی آن نیز معلوم نیست، فراتر از انتظارها باشد.
همین جو روانی اکنون باعث شده تا حواله های 10 میلیونی این خودرو با 3.5 تا 4 میلیون تومان سود در بازار آزاد جابجا شوند. این افزایش قیمت آنهم در مدت کمتر از یک ماه، و با توجه به در نظر گرفتن زمان تحویل از مهر ماه و قیمت پیش بینی شده 15 تا 16 میلیونی کارخانه، خریداران این حواله ها را با خودرویی 20 میلیونی مواجه خواهد نمود. این در حالیست که بگفته آگاهان و کسانی که نمونه های این خودرو را از نزدیک بررسی کرده اند، نشان می دهد که رانا ارزشی بیش از 13 تا 14 میلیون نخواهد داشت!
متاسفانه این روند و دلال بازی، دست خودروساز را برای کاهش فاصله قیمت بازار با کارخانه از طریق افزایش قیمت باز می کند. همچنین با چنین قیمت و سودی، دیگر سایر مدلهای نزدیک به این خودرو مثل پژو 206 برای کارخانه صرفه تولید نخواهند داشت و از چرخه خارج خواهند شد.
البته معاون بازاریابی شرکت ایران خودرو از افزایش تولید برای مقابله با واسطه گری و دلال بازی فیش های ثبت نامی خبر داده است. مهندس بابایی با اشاره به روند تامین قطعه برای تولید رانا اعلام کرد که همه سازوکارها برای افزایش تیراژ تولید این خودرو مهیاست و ایران خودرو همه تلاش خود را برای تحویل به موقع رانا به کار خواهد گرفت.
یک سوال هم باقی می ماند و آن اینکه با توجه به تصاویری که ایران خودرو برای رانا در تبلیغات فروش این خودرو و در روزنامه ها، بیلبوردها و حتی سایت رسمی خود استفاده کرده، و در صورت تحویل خودرویی نامشابه با این تبلیغات، آیا حق شکایت برای مشتریان وجود دارد؟ لطفا به این جمله دقت کنید: حق انجام تغییرات در مورد کلیه مشخصات اعم از رنگ، مواد، تجهیزات، مشخصات و مدل برای شرکت ایران خودرو محفوظ است. بنابراین بر اساس توافق با خریداران ایران خودرو می تواند بجای رانا به آنها روآ تحویل دهد!