از سال 1977 هرساله هیئتداورانی متشکل از روزنامهنگاران و کارشناسان معتبر از میان وسایل نقلیهٔ تجاری جدیدی که در بازار اروپا عرضه میشوند اقدام به انتخاب کامیون سال میکنند. این جایزهٔ که بهصورت مخفف ITOY (مخفف International Truck of the Year) نامیده میشود، سالانه توسط بخش حملونقل بینالمللی به کامیون برنده اهدا میشود. امسال نیز طبق معمول کامیون سال 2017 توسط داورانی متشکل از 25 سردبیر مجلات بزرگ و برجستهٔ حملونقل در سراسر اروپا و روزنامهنگاران ارشد انتخاب شده و نتیجه در نمایشگاه خودروهای تجاری هانوفر 2016 اعلام شد.
امسال اسکانیا سری S توانست عنوان کامیون سال 2017 را کسب نماید. این جایزهٔ معتبر در طول نمایشگاه هانوفر آلمان به رئیس و مدیرعامل شرکت اسکانیا آقای «Henrik Henriksson» اهدا شد. اسکانیا سری S در رقابتی سخت موفق شد با کسب 149 رأی بر کامیونهای ایوکو استرالیس XP-NP که بهتازگی معرفی شده است و مرسدس بنز آکتروس Heavy Duty مجهز به جدیدترین نسل پیشرانهٔ OM471 پیروز شود. استرالیس و آکتروس نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
طبق قوانین ITOY، جایزهٔ سالانهٔ کامیون سال به کامیونی تعلق میگیرد که طی 12 ماه گذشته به بازار عرضه شده و بیشترین کمک را به افزایش بهرهوری جادهای کرده باشد. همچنین این انتخاب بر اساس معیارهای مهمی ازجمله نوآوریهای تکنولوژیک، راحتی، ایمنی، قابلیتهای رانندگی، مصرف سوخت و آثار زیستمحیطی انجام میگیرد. سال گذشته ایوکو استرالیس و سال 2015 رنو سری T بهعنوان کامیون سال انتخاب شدند.
اسکانیا بهعنوان بخشی از گروه معظم فولکسواگن چندی پیش در سال 2016 نسل جدید کامیونها و کِشندههای خود را معرفی کرد. در این نسل سری جدید S به کامیونهای اسکانیا اضافه شده است که بالاتر از سری R که تا پیشازاین پرچمدار اسکانیا محسوب میشد قرار گرفته است. نسل جدید کامیونهای اسکانیا بر اساس ویژگیهای مثبت و نقاط قوت نسل قبلی آن ساخته شده و در بخشهای حساسی چون آئرودینامیک، راحتی و ارگونومی، قابلیتهای رانندگی، عملکرد قوای محرکه، ایمنی و خدمات پس از فروش بهبودهای قابلتوجهی را تجربه کرده است.
در میان جدیدترین نوآوریهای قوای محرکهٔ اسکانیا، امسال هیئتداوران زمان تعویض دنده کوتاهتر و سریعتر گیربکس اتوماتیک Opticruise اسکانیا را تحسین کردند. همچنین عملکرد جدیدترین پیشرانهٔ شش سیلندر خطی 13 لیتری اسکانیا که 500 اسب بخار قدرت تولید میکند نیز بسیار موردتوجه قرار گرفت چراکه بهرهوری و مصرف سوخت این موتور بهبود چشمگیری نسبت به قبل داشته است. یکی دیگر از ویژگیهای کلیدی سری جدید کامیونهای اسکانیا این است که تمام پیشرانههای یورو 6 این شرکت در نسل جدید میتوانند با زیست سوخت یا سوختهای گیاهی هم کار کنند که منجر به کاهش تولید گازهای گلخانهای تا 90 درصد میشود.
کابین جدید اسکانیا نیز به لطف موقعیت جدید قرارگیری راننده که به شیشهٔ جلو نزدیکتر شده است، موجب بهبود در دید راننده گردیده است. همچنین، سطح شیشهٔ جلو بزرگتر شده و صفحه آمپر پایینتر قرار گرفته است. علاوه بر این، در بالاترین نسخهٔ کابین سری S اسکانیا، کف کابین کاملاً تخت است که این امر یک تجربهٔ رانندگی واقعاً مشابه خودروهای سواری را ارائه میکند. این ویژگی در طول آزمون میدانی اخیر روزنامهنگاران که در سوئد با کامیونهای جدید اسکانیا انجام گرفت، ثابت شد.
درنهایت رئیس موسسهٔ کامیون بینالمللی سال آقای «Gianenrico Griffini» در یک جمعبندی کلی در مورد انتخاب کامیون امسال گفته است:
«اسکانیا با معرفی سری جدید کامیونهای خود جدیدترین ایدهها و دستاوردها را در بخش حملونقل سنگین ارائه کرده است. این موضوع نهتنها قادر به جلب رضایت خریداران امروز است که حتی میتواند نیازهای حملونقل آینده را هم پاسخ دهد».
در ادامه نیز لیست کامیونها سال و مقامهای دوم و سوم این رقابت را از سال 2010 تاکنون مشاهده میکنید.
سال | مقام اول | مقام دوم | مقام سوم |
2010 | اسکانیا سری R | ولوو FH16 | مان TGL/TGM |
2011 | مرسدس بنز آتگو | ولوو FM/FMX | اسکانیا سری R |
2012 | مرسدس بنز آکتروس | تاترا فونیکس | اسکانیا سری یورو 6 |
2013 | ایوکو استرالیس Hi-Way | مرسدس بنز آنتوس | فورد کارگو |
2014 | ولوو FH16 | داف XF | مرسدس بنز آروکس |
2015 | رنو سری T | داف CF | مرسدس بنز آتگو |
2016 | ایوکو یوروکارگو | رنو سری C و K | فورد کارگو |
2017 | اسکانیا سری S | ایوکو استرالیس XP-NP | مرسدس بنز آکتروس |