تا همین چند سال قبل، ب ام و یک خودروساز نسبتا سنتی محسوب می شد که به ساخت خودروهای خوب و لذت بخش برای رانندگی پرهیجان شهرت داشت، اما پروژه ب ام و های سری i این کمپانی، نقطه عطفی برای پیوند زدن محصولات سنتی ب ام و به آینده ای متفاوت و رقابتی است و مهمترین برنامه این شرکت برای گام نهادن به سوی آینده ای روشن به حساب می آید.
اما حالا چندین نفر از کلیدی ترین مردان پشت صحنه در پروژه این خودروهای برقی و هیبریدی به یک استارتاپ چینی به نامFuture Mobility پیوسته اند و این جابه جایی نیز توسط سخنگوی رسمی ب ام و تایید شده است.
ب ام و i3 با قیمت حدودی 40 هزار دلاری در مقام یک خودرو برقی، فروش موفقی را در بازار تجربه کرده است و ب ام و i8 نیز به عنوان یک محصول اسپرت هیبریدی علیرغم قیمت بالای 135 هزار دلاری توجه بسیاری را به سمت ب ام و جلب کرده است.
همچنین این کمپانی قصد دارد تا در ماه های آتی نسخه جدیدتری از i3 را با باتری بزرگتر راهی بازار کند و برای سال 2018 نیز نمونه کانورتیبل (بدون سقف) ب ام و i8 را به بازار بفرستد.
مهمترین پروژه لو رفته از سری i، مربوط به سال 2020 و ارائه یک مدل کاملا جدید با عملکرد هوشمند از نظر ارتباطات رسانه ای و رانندگی خودکار است که با نسل بعدی سیستم های الکترونیکی مخصوص خودرو پیوند خورده.
اما حالا و با توجه به کوچ نفرات مهمی نظیر سرطراح بنویت جاکوب، مدیر پروژه هندریک وندرز و مسئول بخش طراحی قوای محرکه به نام دریک ابندراث که به مدیرعاملFuture Mobility یعنی کریس بریتفیلد پیوسته اند، می توان حدس زد که اطلاعات و ایده های بسیار مهمی مربوط به آینده ب ام و های سری i در اختیار استارتاپ چینی قرار گرفته اند.
البته یکی از نکات بسیار مهم در طراحی این سری از محصولات ب ام و به تکنولوژی اختصاصی ساخت ارزان قیمت فیبرکربن برای کاهش وزن خودروها مربوط می شود که مشخص نیست این بخش از تکنولوژی نیز در اختیار چینی ها قرار خواهد گرفت یا نه.
به هرحال آنچه واضح است اینکه در چند ماه اخیر تمرکز اصلی خودروسازان معطوف به توسعه مدل های هوشمند و برقی است و جنگ اطلاعاتی و تکنولوژیک بزرگی در پشت صحنه بزرگترین نام های جهان در جریان است.
برای مثال چندی قبل نیز پیوستن یکی از طراحان سابق تسلا به بخش توسعه خودرو اپل تایید شد و از طرف دیگر جنرال موتورز به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان، امید زیادی به عرضه گسترده شورولت ولت بسته است، خودرویی که می تواند از نظر میزان پیمایش فراتر از ب ام و i3 ظاهر شده و با تسلا مدل 3 رقابت کند.
Future Mobility طبیعتا سرمایه هنگفتی دارد که توانسته چنین مهندسان قابلی را از حساس ترین پروژه ب ام و جدا کرده و به استخدام خود در آورد.
این شرکت کوچک، بخشی از یک هولدینگ بزرگ چینی به نام Tencent است که با حدود 200 میلیارد دلار سرمایه در حوزه های مختلفی فعالیت دارد و حالا نیز برای بازار بکر و پرهیجان خودروهای هوشمند آینده دندان تیز کرده است.
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا اپل و تسلا می توانند ظرف چند دهه بازار خودروسازان سنتی و قدیمی را از آن خود کنند یا این خودروسازان جدید التاسیس چینی هستند که به رقبای خطرناک و سردمداران بازار مبدل خواهند شد.
در شرایط فعلی تنها یک مسئله قطعیت دارد، آنهم اینکه آینده صنعت خودرو رقابتی تر از شرایط گذشته خواهد بود و خودروسازان سنتی با رقبای بسیار بیشتر و قدرتمندتری نسبت به گذشته روبرو خواهند شد.