به تازگی دادخواستی دربارهی کیسههای هوای تاکاتا ارائه شده و در آن ادعا میشود 5 خودروساز که از ریسک پارگی کیسههای هوا آگاه بودهاند به استفاده از آنها ادامه داده اند.
این طرح دعوا میگوید فورد، هوندا، نیسان و تویوتا اسنادی داخلی دارند که ملاحظات هزینهای این خودروسازها را برای شروع استفاده از کیسههای هوای تاکاتا در اوایل سالهای قرن 21 علیرغم وجود نگرانیهای ایمنی وادار کرده است. همچنین گفته شده که شواهد ضمنی برای دخیل بودن ب ام و در این قضیه نیز وجود دارد.
هوندا در یک اطلاعیه از خود دفاع کرده و گفته که تمامی اتهامات اشتباه است:
هوندا بر پایهی نتایج تستهای وسیع تهیه شده توسط تاکاتا معتقد بوده که کیسههای هوای یاد شده ایمن هستند.
این کمپانی ژاپنی همچنین گفته که گاهی اوقات ایربگ های تاکاتا گرانتر از سایر رقبا بودهاند.
هنوز فورد، نیسان و تویوتا اطلاعیهای رسمی دربارهی این اتهامات منتشر نکردهاند.
این دادخواست اندکی قبل از مجرم شناخته شدن تاکاتا به خاطر تهیهی دادههای اشتباه و جریمهی 1 میلیارد دلاری تهیه شده است.
دادگاه فلوریدا ادعا میکند خودروسازان بسیار عمیقتر از قبل در این قضیه درگیر شدهاند. جریمهی 125 میلیون دلاری تاکاتا تنها بخشی از حقوق در نظر گرفته برای شاکیان این قضیه است. گفته شده 850 میلیون دلار نیز به صندوقی اختصاص خواهد یافت که برای کمک به پوشش هزینههای فراخوانهای خودروسازان در نظر گرفته میشود.
مسئلهی کیسههای هوای معیوب تاکاتا یکی از بزرگترین دردسرهای چند دههی اخیر صنعت خودروسازی بوده و هزینههای زیادی را برای فراخوان به این شرکتها تحمیل کرده است.