آلوده‌کننده‌ترین خودروهای دیزلی

آلوده‌کننده‌ترین خودروهای دیزلی

مطالعه گازهای خروجی خودروهای دیزلی که توسط مجله Which? در بریتانیا انجام شده، آلوده‌کننده‌ترین خودروهای دیزلی را معرفی کرده است. نتایج این مطالعه، بیانگر این است که تفاوت‌های قابل‌توجهی بین آمار اعلام‌شده و واقعی در سراسر صنعت اتومبیل وجود دارد و بدترین عملکردها در این زمینه، ۹ برابر بیشتر از سطح آلودگی مجاز در تست‌های رسمی است. در ادامه، «کثیف‌ترین» دیزل‌ها و نحوه انجام تست‌های Which? را بررسی خواهیم کرد.

01_dirty_diesels

در حالی که قوانین مرتبط با آلودگی، میزان خروجی اکسیدهای نیتروژن از خودروها را محدود می‌کند، امّا Which? دریافته است که تفاوت چشمگیری بین میزان آلودگی NOₓ خودروهای دیزلی در میان برندهای مختلف وجود دارد. Which? برای این منظور از تست‌های دنیای واقعی و شبیه‌سازی شرایط رانندگی طبیعی برای این خودروها استفاده کرده است. در نتیجه، Which? میزان متوسط آلودگی برای خودروهای دیزلی که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ مورد آزمایش قرار داده را منتشر کرده است. این نتایج بر اساس داده‌های خودروها با استاندارد یورو 5 بوده و کمتر به سراغ محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر یورو 6 رفته‌اند. در ادامه، آمار خودروسازان از آلودگی کمتر به آلودگی بیشتر آورده شده و در هنگام لزوم، از اطلاعات یورو 6 نیز استفاده شده است.

03_dirty_diesels

۲۱) میتسوبیشی: 0.31 گرم NOₓ در هر کیلومتر محدودیت استاندارد یورو 5 برای خودروهای دیزلی معادل 0.18 گرم اکسید نیتروژن در هر کیلومتر است. بنابراین، حتی تمیزترین خودروها در این لیست نیز نمی‌توانند این معیار را برآورده کنند. داده‌های Which? دقت بیشتری نسبت به سایر تست‌ها دارند؛ چرا که از چرخه‌های واقع‌گرایانه‌تری در آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در بخشی از آزمایش، خودرو در پیست مسابقه شتاب می‌گیرد و سپس، یک سرعت ثابت را حفظ می‌کند.

04_dirty_diesels

۲۰) سئات: 0.32 گرم NOₓ در هر کیلومتر ریچارد هدلند (Richard Headland)، ویراستار مجله Which? با توجه به نتایج تحقیق می‌گوید:

در حالی که تست‌های ما نشان می‌دهد که برخی خودروسازان فرآیند کاهش گازهای سمی خروجی از اگزوز محصولاتشان را آغاز کرده‌اند، تا اجرای کامل قوانین، راه درازی را در پیش رو داریم.

سئات، یورو 6: 0.11 گرم NOₓ در هر کیلومتر

05_dirty_diesels

۱۹) آئودی: 0.33 گرم NOₓ در هر کیلومتر «هدلند» در این رابطه ادامه می‌دهد:

ما امیدواریم که بهبود تست‌های رسمی در ادامه سال جاری، با وضوح بیشتری اسم و رسم خودروسازانی را که نتوانسته‌اند معیارهای قانونی را برآورده کنند، برملا کند.

آئودی، یورو 6: 0.15 گرم NOₓ در هر کیلومتر

06_dirty_diesels

۱۸) اشکودا: 0.33 گرم NOₓ در هر کیلومتر بهینه‌سازی‌هایی که «ریچارد هدلند» به آنها اشاره دارد، با عنوان «دستورالعمل هماهنگ جهانی آزمایش وسایل نقلیه سبک» یا WLTP شناخته می‌شوند که قرار است جایگزین چرخه رانندگی اروپایی جدید (NEDC) گردند. اخیراً انتقادهای زیادی به چرخه آزمایش NEDC شده است. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، WLTP قرار است که کنترل‌ها و چرخه‌های سخت‌گیرانه‌تری برای انعکاس شرایط رانندگی طبیعی درنظر بگیرد.

اشکودا، یورو 6: 0.14 گرم NOₓ در هر کیلومتر

07_dirty_diesels

۱۷) فولکس‌واگن: 0.34 گرم NOₓ در هر کیلومتر جای تعجب نیست که آمار آلودگی اکسیدهای نیتروژن برای مدل‌های سئات، آئودی، اشکودا و فولکس‌واگن بالاتر از 0.2 گرم در هر کیلومتر است. امّا مطابق آنچه که Which? به آن اشاره داشته، خودروهای دیزل با استاندارد یورو 5 بخشی از تحقیقات آلودگی محصولات فولکس‌واگن محسوب می‌شوند و بنابراین، نتایج بررسی محصولات این کمپانی با یک علامت سؤال بزرگ روبروست.

فولکس‌واگن، یورو 6: 0.11 گرم NOₓ در هر کیلومتر

08_dirty_diesels

۱۶) ولوو: 0.40 گرم NOₓ در هر کیلومتر به گفته Which?، یک آمار متوسط آلودگی NOₓ نسبتاً کم در بین ۷ مدل یورو 5 ولوو مشاهده شده و این در حالی است که خودروهای یورو 6 ولوو آلودگی NOₓ بیشتری نسبت به مدل‌های یورو 5 نشان داده‌اند.

ولوو، یورو 6: 0.43 گرم NOₓ در هر کیلومتر

09_dirty_diesels

۱۵) تویوتا: 0.40 گرم NOₓ در هر کیلومتر تویوتا عملکرد خوبی در این زمینه داشته و حتی در آمار مدل‌های یورو 6، آلودگی کمتر 0.13 گرم در هر کیلومتر را نشان داده است. امّا همین سطح آلودگی نیز هنوز بالاتر از محدودیت اروپایی 0.08 گرم در هر کیلومتر برای وسایل نقلیه با استاندارد یورو 6 است.

تویوتا، یورو 6: 0.13 گرم NOₓ در هر کیلومتر

10_dirty_diesels

۱۴) ب‌ام‌و: 0.41 گرم NOₓ در هر کیلومتر Which? بیان می‌دارد که ۳۳ خودرویی که از ب‌ام‌و و مینی تست کرده، برخی از کمترین آلودگی‌های NOₓ را در بین وسایل نقلیه دیزلی داشته‌اند. در حالی که مدل‌های مینی جزو نتایج مربوط به استاندارد یورو 5 نبوده‌اند، این خودروها بهترین نتیجه برای مدل‌های با استاندارد یورو 6 رقم زده‌اند. آمار 0.08 گرم در هر کیلومتر برای محصولات مینی نشان می‌دهد که این خودروساز توانسته معیارهای اروپایی آلودگی را برآورده کند.

ب‌ام‌و، یورو 6:‌ 0.14 گرم NOₓ در هر کیلومتر

12_dirty_diesels

۱۳) هوندا: 0.45 گرم NOₓ در هر کیلومتر Which? برای این مطالعه، تعداد ۲۷۸ دستگاه خودروی دیزلی را از کمپانی‌های معتبر در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بررسی نموده است. در این میان، تنها ۵ دستگاه هوندا آزمایش شده‌اند که نتیجه 0.45 گرم در هر کیلومتر برای آنها گزارش شده است.

11_dirty_diesels

۱۲) واکسهال: 0.46 گرم NOₓ در هر کیلومتر سایر برندهایی که از آنها فقط مدل‌های با استاندارد یورو 6 آزمایش شده‌اند، شامل عناوینی چون داچیا (0.59 گرم در هر کیلومتر)، دی اس اتومبیلز (0.26 گرم در هر کیلومتر)، مزدا (0.21 گرم در هر کیلومتر) و جگوار (0.18 گرم در هر کیلومتر) می‌شوند. این در حالی است که در بین خودروهای یورو 5، محصولات واکسهال آلودگی 0.46 گرم در هر کیلومتر را ثبت کرده‌اند.

واکسهال، یورو 6: 0.25 گرم NOₓ در هر کیلومتر

13_dirty_diesels

۱۱) فیات: 0.48 گرم NOₓ در هر کیلومتر در همین حال، ۴ مدل فیات مورد بررسی قرار گرفته که میزان آلودگی 0.48 گرم اکسید نیتروژن در آنها مشاهده شده است.

14_dirty_diesels

۱۰) مرسدس‌بنز: 0.48 گرم NOₓ در هر کیلومتر در مجموع، ۱۷ دستگاه مرسدس‌بنز (۷ دستگاه با استاندارد یورو 5 و ۱۷ دستگاه با استاندارد یورو 6) آزمایش شده است که نتیجه آن، آلودگی 0.48 گرم در هر کیلومتر بوده است.

مرسدس‌بنز، یورو 6: 0.15 گرم NOₓ در هر کیلومتر

15_dirty_diesels

۹) پژو: 0.52 گرم NOₓ در هر کیلومتر پژو با داشتن جایگاه نهم در این لیست، بهترین عملکرد را در بین برندهای فرانسوی داشته است. ضمن اینکه عملکرد مدل‌های یورو 6 پژو، یکی از بهترین‌ها در نتایج بررسی Which? بوده است.

پژو، یورو 6: 0.11 گرم NOₓ در هر کیلومتر

16_dirty_diesels

۸) کیا 0.53 گرم NOₓ در هر کیلومتر کیا با ثبت آلودگی 0.53 گرم در هر کیلومتر، در جایگاه هشتم ایستاده است.

کیا، یورو 6: 0.29 گرم NOₓ در هر کیلومتر

17_dirty_diesels

۷) سیتروئن: 0.56 گرم NOₓ در هر کیلومتر با فاصله‌ای اندک نسبت به کیا، سیتروئن را می‌بینیم که آلودگی 0.56 گرم در هر کیلومتر را ثبت کرده است.

سیتروئن، یورو 6: 0.16 گرم NOₓ در هر کیلومتر

18_dirty_diesels

۶) فورد: 0.58 گرم NOₓ در هر کیلومتر از نظر میزان آلودگی بین مدل‌های یورو 5 و یورو 6 فورد، تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای وجود ندارد و مدل‌های یورو 5 این کمپانی با اندکی آلودگی بیشتر، عدد 0.58 گرم در هر کیلومتر را از خود به جای گذاشته‌اند.

فورد، یورو 6: 0.49 گرم NOₓ در هر کیلومتر

19_dirty_diesels

۵) هیوندای: 0.60 گرم NOₓ در هر کیلومتر هیوندای متعهد شده تا حداقل ۱۴ مدل خودرو با رویکرد زیست‌محیطی تا سال ۲۰۲۰ ارائه کند و بنابراین، می‌بایست برای بهبود این جایگاه پنجمی در لیست «آلوده‌کننده‌ترین‌ها» تلاش زیادی انجام دهد.

هیوندای، یورو 6: 0.40 گرم NOₓ در هر کیلومتر

20_dirty_diesels

۴) رنو: 0.73 گرم NOₓ در هر کیلومتر آلودگی ناشی از ۱۶ دستگاه خودروی دیزلی رنو تست‌شده به اندازه ۷ برابر بیشتر از مدل‌های یورو 6 مینی بوده است. رنو در پاسخ به این ادعا می‌گوید:

گروه رنو از میانه‌های سال ۲۰۱۵ میلادی تصمیم به بهبود عملکرد سیستم‌های «ضدّ آلودگی» خود گرفته است. مدل‌هایی که توسط Which? مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از نتایج این برنامه بهینه‌سازی در رنو بی‌بهره بوده‌اند.

رنو، یورو 6: 0.72 گرم NOₓ در هر کیلومتر

21_dirty_diesels

۳) لندروور: 0.78 گرم NOₓ در هر کیلومتر در جایگاه سوم، لندروور قرار دارد که یکی از ۶ خودروسازی است که تنها محصولات یورو 5 در آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

22_dirty_diesels

۲) نیسان: 0.81 گرم NOₓ در هر کیلومتر نیسان در واکنش به این نتایج می‌گوید:

ما خود را ملزم به اجرای قوانین و برآورده‌کردن معیارها در تمام بازارهایی که در آنها حضور داریم، می‌دانیم. مخصوصاً در اروپا، تمام خودروهایی از ما که در اروپا فروخته می‌شوند، استانداردهای یورو 5 و 6 را رعایت می‌کنند. این گزارش که به نظر می‌رسد که تغییرات بین محیط آزمایشگاه و دنیای واقعی را مدّنظر قرار داده، تفاوت‌های قابل‌توجهی را برای برندهای مختلف نشان داده است.

23_dirty_diesels

۱) جیپ: 1.74 گرم NOₓ در هر کیلومتر جیپ به جایگاه نخست در میان آلوده‌ترین دیزل‌ها دست یافته که به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به آن ندارد. البته واکنشی نیز از طرف جیپ نسبت به این موضوع مشاهده نشده است.

منبع: motoringresearch

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *