SUV شیک و جدید مرسدس-آامگ با پورشهٔ عضلانی ملاقات کرده است
مرسدس بنز به آهستگی SUV کامپکت GLC خود را در بریتانیا عرضه کرد اما حالا که GLC در انگلستان عرضه شده است مرسدس بنز نمیخواهد هیچ زمانی را برای عرضهٔ نسخهٔ عملکردی آن به بازار تلف کند. این خودرو که توسط AMG تقویت شده و GLC43 نام دارد، رقیبی بیچونوچرا برای پادشاه SUVهای کامپکت داغ، پورشه ماکان S خواهد بود؛ بنابراین اگر این مرسدس تازهوارد میخواهد برتری بر روی کاغذ خود را به پیروزی بر روی جاده تبدیل کند، باید رقابتی سختی را با پورشه آغاز نماید.
پورشه نیز دومین کراساوور خود را با نام ماکان در سال 2014 معرفی نمود و سپس نسخهٔ اسپرت و قدرتمند آن مثل همیشه با پسوند S به بازار آمد. تا پیش از معرفی این خودرو هرگز یک ماشین دو دیفرانسیل با وزنی نزدیک به 2 تن که هندلینگ اسپرت و بدون مشکی داشته باشد در بازار پیدا نمیشد. بااینحال GLC هم وعدهٔ ارائهٔ ترکیبی از پویایی، کارایی و طراحی را داده است اما آیا مرسدس بنز GLC43 AMG میتواند رهبری این کلاس را از پورشه ماکان S برباید؟
شروع رقابت
مرسدس بنز GLC43
درحالیکه ماکان دارای یک طراحی کوپه مانند است، مرسدس GLC به لطف طراحی سادهٔ خود بیشتر شبیه به یک SUV معمولی است. البته نسخهٔ کوپهٔ GLC هم بهصورت مجزا ارائه میشود؛ اما این مدل با قیمت 48,470 پوند گرانتر از پورشهٔ 46,650 پوندی است. AMG به بدنهٔ GLC قطعات اسپرت و منحصربهفردی را اضافه کرده است که شامل سپرهای اسپرت جلو و عقب، اگزوز اسپرت و رینگهای 19 اینچی مشکیرنگ میشود. این موارد موجب افزایش جذابیت طراحی GLC شده است.
این خودرو یک 4×4 سریع است بهگونهای که تنها در 5.1 ثانیه توانست در طول تست ما از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. با قرار دادن خودرو در حالت رانندگی اسپرت پلاس هنگام تعویض دندهها صدای زیبایی از اگزوز به گوش میرسد و نالهٔ موتور نیز موسیقی مینوازد؛ اما در این حالت که تهاجمیترین حالت رانندگی خودرو است، گیربکس کمی سردرگم احساس میشود.
سواری خودرو نرم است هرچند که هنوز هم کمکفنرها به دلیل وجود لاستیکهای فاق کوتاه شوکهای جاده را به شاسی انتقال میدهند. بااینحال تعویض دندهها نرم و روان انجام میگیرد. برای به حداکثر رساندن بهرهوری، دندهها بهسرعت تعویض میشوند اما به دلیل وزن خالص 1845 کیلوگرمی GLC43، حتی اگر درخواست شتاب گیری ملایمی را هم داشته باشید گیربکس دو یا سه دنده معکوس میدهد.
در بخش عملکرد و دینامیک رانندگی، SUV دیگری را نمیتوان پیدا کرد که مثل GLC باشد و مرسدس بنز کاملاً در این بخش برتری دارد. کابین هم جادار و ساده طراحی شده است. در اصل GLC نسخهٔ آفرود از C کلاس است و به همین دلیل طراحی داخلی آن با سدان کامپکت اجرای مرسدس یکسان است. همچنین به تقلید از سدان پرچمدار S کلاس، کنسول وسط شیبدار و دریچههای هوا دایره شکل طراحی شدهاند.
علاوه بر این، کیفیت متریال هم در کل خوب است. نسخهٔ AMG این خودرو بهصورت استاندارد با چرم مصنوعی Artico ارائه میشود اما چرم واقعی هم بهعنوان یک آپشن 795 پوندی وجود دارد. سیستم تعلیق بادی، گرمکن صندلی، ورود و خروج بدون کلید، تهویه اتوماتیک، منو ناوبری و بلوتوث هم همگی بهصورت استاندارد در GLC43 ارائه میشوند.
اما نگرانی ما بیشتر در مورد قیمت بالای GLC43 است چراکه در مقایسه با نسخههای عملکرد بالا از C کلاس و E کلاس، این خودرو احساس خاص بودن ندارد. همچنین برخی از ویژگیها و تجهیزات در نسخهٔ ارزانتر دیزلی هم وجود دارد؛ بنابراین GLC43 بهعنوان یک SUV کاملاً مناسب است اما بهعنوان یک AMG نه. این در حالی است که پورشه با وجود قیمت ارزانتر، احساس بهتری دارد.
پورشه ماکان S
پورشه در طراحی بیرونی ماکان از دیگر خودروهای اسپرت خود بسیار الهام گرفته است. درحالیکه ماکان بر اساس پلتفرم نسل قبلی آئودی Q5 شکل گرفته است اما بسیار اسپرتتر از رقیب هموطن خود به نظر میرسد. دماغهٔ کم ارتفاع، بدنهٔ زیبا و سقف کوپه مانند و روان آن، فوراً تصور اسپرت بودن بیشتری را نسبت به مرسدس ارائه میکند و همین روند در داخل هم ادامه دارد.
هنگامیکه وارد کابین ماکان میشویم احساس میکنیم که کمی لوکستر و بهتر از GLC است. سطوح بیشتری با چرم پوشیده شده است و کنتراست مواد در مقایسه با مرسدس قابلتوجه است. البته صندلیهای کامل چرمی بهصورت استاندارد ارائه نمیشوند و برای ارتقاء آنها باید 2162 پوند پرداخت کرد. منو ناوبری هم بهعنوان یک آپشن 1052 پوندی ارائه شده که به نظر میرسد در این مورد پورشه برای ماشینی با چنینی قیمتی خساست به خرج داده است.
بااینحال ماکان S بهصورت استاندارد به سیستم مدیریت ارتباطات پورشه که از طریق یک نمایشگر 7 اینچی ارائه میشود، سنسورهای پارک در همه جهت، بلوتوث و کنترل تهویهٔ سه منطقهای مجهز شده است. با سفارش آپشنهای بیشتر، قیمت ماکان S تقریباً همسطح GLC43 گرانتر میشود اما بااینوجود ماکان به دلیل استفاده از پیشرانهٔ 3 لیتری V6 با 335 اسب بخار قدرت، از این لحاظ پایینتر از GLC قرار میگیرد.
بااینحال به خاطر وجود گیربکس استاندارد هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه، پورشه با وجود قدرت کمتر و وزن بیشتر 1865 کیلوگرمی، در شتاب صفر تا 96 کیلومتر تنها 0.4 ثانیه کندتر از GLC است و توانست در 5.5 ثانیه به این سرعت برسد. این در حالی است گیربکس ماکان هفت سرعته و GLC نُه سرعته است اما هنگام حرکت با سرعت 113 کیلومتر در ساعت دور موتور هر دو خودرو تقریباً یکسان است آنهم درصورتیکه مرسدس دو دنده بیشتر دارد؛ بنابراین تفاوت میان این دو گیربکس آنقدری که ما انتظار داشتیم بزرگ نبود و ماکان هنوز هم عملکرد قابلملاحظهای ارائه میدهد.
مهندسی شاسی پورشه بهتر بوده و خودرو حتی بیشازحد نیاز سریع است؛ بنابراین بهتر میتوان از آنچه که موتور ارائه میکند استفاده نمود. این هدایت راحت و دقت بالا برای یک SUV کاملاً قابلتوجه است.
در هنگام رانندگی با ماکان S احساس مکنیم هر سانتیمتر این آفرودر، لوکس است. این احساس با گیربکس سریعتر و روانتر و همینطور پالایش بیشتر، تقویت میشود و این یعنی ماکان مرسدس را تحتالشعاع قرار میدهد. این احساس حتی در حالت رانندگی آفرود برای کارهای سبک خارج از جادهٔ آسفالت هم وجود دارد.
نتیجه
رتبهٔ اول پورشه ماکان S
ماکان کاملاً مشابه GLC کاربردی نیست اما در جادهها سریعتر بوده و برای رانندگی سرگرمکنندهتر است. دامپرهای تطبیقی پورشه راحتی زیادی را ارائه میکند درحالیکه قیمت کمتری هم دارد. این در حالی است که ماکان کیفیت بالاتری داشته و احساس منحصربهفرد و لوکستری را ارائه میکند.
رتبهٔ دوم مرسدس بنز GLC43
GLC43 یک SUV داغ عالی است که ویژگیهای انحصاری یک AMG را با کاربردی بالا ارائه میکند؛ اما درحالیکه در مسیر مستقیم مانند رعدوبرق سریع است، در پیچها به خوبی پورشه نیست. همچنین GLC43 احساس خاص بودن یک AMG را هم ندارد.
مشخصات فنی
مرسدس بنز GLC43 | پورشه ماکان S | |
قیمت | 48,470 پوند | 46,650 پوند |
پیشرانه | 3 لیتری V6 | 3 لیتری V6 |
قدرت | 365 اسب بخار | 335 اسب بخار |
گشتاور | 520 نیوتن متر | 460 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 5.1 ثانیه | 5.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر در ساعت | 250 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | 7.7 لیتر | 7.9 لیتر |
منبع: AutoExpresse