مسابقات قهرمانی موتور سواری جاده ای جهان – MotoGP – یکی از جذاب ترین و محبوب ترین رویدادهای ورزشیبه حساب می آید.
مشارکت خودروهای سری M ب ام و Gmbh در این مسابقات موتور سواری، امسال وارد چهاردهمینسال خود می شود. اما سال میلادی گذشته، ب ام و M Gmbh برای تضمین ایمنی دورهای تمرینی و نیز خود مسابقات، یک خودرو ایمنی رسمی را برای مسابقات فصل در نظر گرفت تا تیم مدیریت Dorna همچنین مسوولان IRTA از آن بهره گیرند . . . .
در نوزدهم ماه مارس 2011 ، از ب ام و سری یک کوپه M و برای اولین بار به عنوان خودروی ایمنی رسمی مسابقات MotoGP پرده برداری شد. همچنین اعلام شد که مدل خیابانی آن نیز از اواخر ماه آینده (آوریل 2011) روانه بازار خواهد شد.
این خودرو که به صورت ویژه توسط BMW M Gmbh مختص مسابقات MotoGP تدارک دیده شده، پیشرانه 340اسب بخاری شش سیلندر خطی با توربوهای دوگانه ب ام و و سایر بخش های سیستم انتقال نیرو را بدون تغییر در خود می بیند.
در نتیجه برای افزایش قابلیت های دینامیکی آن، تیم مهندسی ب ام و دست به سبک سازی خودرو زده است که از جمله موارد قابل ذکر در این بخش می توان به کاپوت ساخته شده از جنس فیبرهای کربن تقویت شده با ورودی های هوا بزرگ تر، ورودیهای پلی کربنات کناری و عقب و همچنین سیستم اگزوز ویژه از جنس تیتانیوم که علاوه بر کاهش وزن، صدای گوشنوازی را نیز نصیب این خودرو کرده است اشاره کرد.
در بخش عقب و به عنوان مکمل اسپویلر نصب شده، یک باله قابل تنظیم وظیفه ایجاد نیروی عمود یمورد نیاز در شرایط مختلف را بر عهده دارد. در بخش جلو نیز آیرودینامیک خودرو با بهره گیری از براگیرهایی با زاویه مشخص و پخش کننده های جریان هوا بهبود یافته است.
تکنولوژی سیستم تعلیق ب ام و سری یک کوپه M برای این خودرو ایمنی دوباره برنامه ریزی شده است. ارتفاع خودرو با توجه به بهره گیری از چنین سیستم تعلیقی کاملا قابل تغییر بوده و ارتفاع اکسل جلو و عقب هر یک با توجه به پیست های مختلف به صورت جداگانه قابل تنظیم است.
سیستم ترمز استاندارد ب ام و سری یک کوپه M در مدل خودرو ایمنی آن با سیستم ترمز مسابقه ای مجهز به کالیپرهای شش پیستونه جایگزین شده. همچنین مهندسان برای آن، رینگ های 19 اینچی با لاستیک های 255 / 35 در جلو و30/285 در عقب درنظر گرفته اند.
فضای داخلی این خودرو، نمایشی از یک طراحی منسجم و ناب متناسب با محیط استفاده آن است؛ قفسه محافظ در مقابل واژگون شدن خودرو که در پشت ستون B جای داده شده و همچنین صندلی های عقب حذف شده و درجلو دو صندلی مسابقه ای با کمربندهای شش نقطه ای و فرمان M از جنس آلکانترا افزوده شده است.
در خاتمه لازم به ذکر است که با مو ازسال 1999 تا به امروز با نه خودرو مختلف، وظیفه برقراری ایمنی در مسابقات قهرمانیMotoGP را به بهترین نحو ممکن بر عهده داشته است. امسال نیز علاوه بر ب ام سری یک که به صورت رسمی خودرو ایمنی این مسابقات بوده، ب ام و دو خودرو M X6 و M3 را نیز به عنوان دو خودرو ایمنی ذخیره معرفی نمود. البته ناگفته نماند که خودروی پزشکی مسابقات سال گذشته نیز ب ام و 535i تورینگ بود!