هر ساله با ارائه محصولات جدید و تغییر رویکرد مشتریان، مُدهای تازهای در بازار پیدا میشوند. از لباسها و زیورآلات گرفته تا غذاها و نوشیدنیها، سال ۲۰۱۷ با برخی طرحهای جدید و منحصر به فرد همراه خواهد بود. مدهای صنعت اتومبیل نیز با آن که از زرق و برقهای نمایشهای لباس برخوردار نیستند، امّا به نوبه خود در کانون توجه مشتریان بازار خودرو قرار دارند.
یکی از مدهایی که در چند سال اخیر در دنیای اتومبیل دیده شده و به نظر میرسد که در سال ۲۰۱۷ همچنان رشد پیدا کند، توسعه و تکامل مفهوم «تجربه رانندگی» است. رانندگان عصر مدرن میخواهند که از لحظهلحظه حضور خود در پشت فرمان، استفاده کنند و تنها جابجایی ساده از نفطه A به B برای آنها کافی نیست. این رانندگان بهتازگی تمایل زیادی به ابزارها و تجهیزات پیشرفته پیدا کردهاند؛ وسایلی که به آنها در یک رانندگی درگیرانه و لذتبخش کمک میکند. در ادامه، برخی از آیتمهایی را مرور میکنیم که احتمالاً محبوبیت زیادی در ۲۰۱۷ داشته باشند.
چادرهای سقفی دستهبندی «چادر خودرو» لزوماً چیز جدیدی در این صنعت نیست. با این حال، قبلاً بیشتر این چادرهای باز شونده مخصوص کف بارگیر تراکها ساخته شدهاند و تنها در این اواخر است که بسیاری از برندها اقدام به ارائه این چادرها در برخی مدلها کردهاند؛ چادرهایی که در بالای خودرو باز میشوند.
نقاط اتصال وایفای درونخودرویی برخی از خودروسازان در حال حاضر، ارائه بعضی محصولات خود را با نقاط اتصال داخلی شروع کردهاند. امّا مدلهای قدیمیتر نیز با استفاده از دستگاههای مخصوص مجهز به باتری که یک نقطه اتصال شخصی فراهم میکنند، امکان پیوستن به تکنولوژی قرن بیستویکمی را دارند. اضافهشدن یک نقطه اتصال یا هاتاسپات موجب ایجاد روحی تازه در سفرهای جادهای میشود و سرنشینان بدون آن که بخواهند هزینه سرسامآور! دادههای اینترنت موبایل خود را بپردازند، میتوانند تمام فایلهای موسیقی و ویدیویی خود را پخش کنند. هیچچیز بدتر از حضور سرنشینان جوانتر در یک کابین بدون تجهیزات لازم برای سرگرمکردن آنها در طول سفر نیست. امّا اکنون میتوانید تمام دستگاههای الکترونیکی خود را با کمترین مشکل به اینترنت متصل کنید و شرایط راحتتری در طول مسافرت داشته باشید.
امّا برخی رانندگان دیگر نیز در دنیای اتومبیل وجود دارند که به خودروی خود به عنوان یک قطعه نوآورانه و هنر بصری نگاه میکنند و احساسات زیادی در مورد آن نشان میدهند. این گروه از رانندگان بیشتر به تجهیزات ارتقای ظاهر خودرویشان علاقه دارند و به خودروسازان اجازه میدهند که با شخصیسازی ظاهر وسیله نقلیه، آنها را در خیابانها و در میان دوستانشان متمایز کنند. کارشناسان حوزه خودرو انتظار یک افزایش تقاضا را در بازار تیونینگ و تجهیزات اضافی را در سال ۲۰۱۷ پیشبینی کردهاند. در ادامه، به برخی نمونههای آن اشاره میشود.
چراغهای جلوی LED این نوع چراغها از سال ۲۰۱۴ نسبت به نوع هالوژن سنتی، محبوبیت زیادی پیدا کردهاند. امّا امسال انتظار میرود که این نسخههای «سبک موستانگ» از چراغهای جلو در دنیای اتومبیل مد شود. این سبک طراحی از زمانی محبوبیت خود را آغاز کرد که در مدلهای جدیدتر فورد موستانگ به کار گرفته شد.
چراغهای LED علاوه بر اینکه یک چهره شیکتر و آیندهنگرانهتر برای خودرو ایجاد میکنند، از برخی مزیّتهای عملی نیز برخوردارند؛ از جمله اینکه شدت نور بیشتری تولید میکنند، انرژی کمتری هدر میدهند و طول عمر بیشتری نیز دارند. ضمن اینکه اگر قانون به آنها این اجازه را بدهد، برخی رانندگان برای ایجاد یک ظاهر متفاوتتر، از LED های رنگی برای این منظور استفاده میکنند.
تراکهای سفارشی در میان تراکها، یک حرکت رو به رشد نسبت به ایجاد تغییرات و سفارشیسازی را شاهد هستیم. در سال ۲۰۱۷ این انتظار میرود که ادامه این روند در چرخهای آفرود و مناسب تمام مسیرها، ادامه یابد. با توجه به اضافهشدن آپشنها در بازار، باید انتظار دیدن تراکهای سفارشی بیشتری را در جادهها داشته باشیم.
همانند هر بازار دیگری، مُدهای صنعت اتومبیل را یک روز میآیند و روز دیگر به فراموشی سپرده میشود. ولی چیزی که در این میان همیشه پابرجا باقی میماند، توجه علاقهمندان دنیای خودرو به روشهای سفارشیسازی و متمایز شدن از دیگران در جاده است؛ موضوعی که با توجه به دسترسی گسترده به قطعات افترمارکت، بیش از پیش ممکن شده است.
منبع: autoblog